blog, شیره

8 خاصیت شیره سیب که باید بدانید

خواص شیره سیب، از غلیظ شدن آب سیب بوجود می‌آید. این شیره‌ی خوش طعم و لذیذ که از آن به عنوان اکثیر جوانی نیز یاد می‌شود، را می‌توان به صورت روزانه استفاده نمود. شیره سیب مفرح است و جهت افزایش نشاط و شادابی استفاده می‌شود. همچنین باعث تقویت قلب و اعصاب می‌شود و از آن، جهت رفع کم خونی نیز بهره می‌گیرند. برای بهره بردن از خواص بی‌نظیر این محصول خوشمزه می‌توانید آن را به صورت خوراکی یا شربت میل کنید.

اگر شما هم به سلامتی و شادابی خودتان اهمیت میدهید، در ادامه با ما همراه باشید.

خواص شیره‌ی سیب

میوه‌ی سیب مفید تر است یا شیره‌ی سیب؟

کمتر کسی را می‌شناسیم که سیب را دوست نداشته باشد و یا از خواص آن بی‌اطلاع باشد؛ اما هیچ توصیفی به اندازه‌ی ضرب‌ المثل انگلیسی «با خوردن روزی یک سیب، به دکتر نیازی نخواهید داشت» نمی‌تواند خاصیت و اهمیت بالای سیب برای سلامتی انسان را بیان کند. سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود.

اما در مقایسه میوه‌ی سیب با شیره‌ی سیب، شیره برنده می‌شود! وقتی میوه سیب به شیره تبدیل شود، خواص حجم زیادی سیب به صورت فشرده در اختیار ما قرار میگیرد، به طوری که مصرف یک قاشق غذا خوری شیره سیب، با مصرف دو تا سه فنجان از میوه برابری کند .

شیره سیب

مقالات مرتبط

طرز تهیه‌ی شیره سیب:

روند کلی تولید شیره از انگور و خرما گرفته تا شیره‌ی سیب و توت تقریبا به یک شکل است. برای تهیه‌ی شیره از میوه‌ها ابتدا آب آنها را می‌گیرند و پس از آن آب را روی شعله با حرارت ملایم قرار می‌دهند تا غلیظ شود. توجه داشته باشید که شیره از میوه‌های شیرین بدست می‌آید. عمل حرارت دهی و غلیظ شدن آب سیب، تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که قوام شیره به اندازه دلخواه درآید.

تفاوت شیره‌ی سیب صنعتی و سنتی چیست؟

در روش‌های سنتی حرارت خیلی بالایی به آب میوه‌ها می‌‌دهند تا آن را تبدیل به شیره کنند. این حرارت بالا باعث تیره شدن رنگ شیره‌های سنتی می‌شود. اما در روش‌های صنعتی با استفاده از دانش فنی بالا و استفاده از ماشین آلات پیشرفته با پایین آوردن درجه حرارت، هم مواد مغذی داخل شیره بیشتر حفظ می‌شود هم محصول نهایی رنگ روشن‌تر و شفاف‌تری نسبت به شیره‌های سنتی خواهد داشت.

به همین دلیل است که رنگ شیره های صنعتی نسبت به سنتی روشن تر است.

شیره سنتی و صنعتی

خواص شیره سیب:

  • این شیره یکی از بهترین تقویت کننده‌ها و پاک کننده‌های معده است.
  • شیره‌ی سیب باعث تقویت قلب، مغز، کبد و در نهایت دستگاه گوارش می‌شود.
  •  به حفظ و سلامت دندان‌ها کمک زیادی می‌کند.
  • در حفظ رطوبت و شادابی پوست بسیار مؤثر است.
  • حاوی ویتامین B2، ویتامین Aو C همچنین مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم  و پتاسیم می‌باشد.
  • شیره‌ی سیب کم خونی را رفع می‌کند.
  • همچنین این شیره‌ی مقوی برای آسم و تنگی نفس نیز مفید است.
  • تقویت کننده و محافظ معده می‎‌باشد.

آیا شیره‌ی سیب سرفه را کاهش می‌دهد؟

شیره‌ی سیب به دلیل بالا بودن میزان ویتامین و مواد معدنی می‌تواند درمان کننده‌ی برخی سرفه‌ها باشد. مثلا افرادی که شیمیایی هستند و همچنین افرادی که با بالا رفتن سن دچار تنگی نفس شده‌اند، می‎ توانند از این شیره‌ی پر خاصیت استفاده کنند تا حد بسیار زیادی مشکل‌شان برطرف شود.

درمان سرفه با شیره سیب

رفع کم خونی با مصرف شیره سیب :

یکی از مهم‌ترین و موثرترین روش درمان کم خونی در طب سنتی استفاده از شیره سیب، برای حل این مشکل است. شیره‌ی سیب به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آهن، برای افرادی که مشکل فقر آهن و کم خونی هستند بسیار مفید است. افرادی که دچار کم خونی و فقر آهن هستند، می‌توانند به صورت روزانه از این محصول پرخاصیت استفاده نمایند. شیره‌ی سیب علاوه بر تولید خون در بدن، به تصفیه خون نیز کمک می‌کند.

تقویت اعصاب با شیره سیب :

مصرف روزانه‌ی سیب آرام بخش است و به کنترل اعصاب و جلوگیری از تنش‌های عصبی کمک می‌کند. همچنین مصرف این میوه‌ی پرطرفدار به کاهش اضطراب و استرس نیز کمک زیادی می‌کند. استفاده از شیره طبیعی سیب هم به دلایلی که گفتیم خاصیت کنترل خشم دارد و به ایجاد آرامش ذهنی کمک می‌کند. استفاده از شربت سیب که تهیه شده از شیره سیب و آب ولرم است، برای رفع استرس، دلشوره و نگرانی مخصوصا در دوره‌ی بارداری بسیار موثر است.

مصرف شیره‌ی سیب در بارداری چگونه است؟

همان طور که گفتیم شیره‌ی سیب خواص زیادی دارد و سرشار از ویتامین است. مصرف این دارو در بارداری هم برای مادر و هم جنین مفید بوده و با تقویت معده، هضم بهتر غذا، بهبود گردش خون و جلوگیری از بالا رفتن آن می‌تواند روند دوره‌ی بارداری را آسان‌تر کند. همچنین اگر در دوره‌ی بارداری دچار مشکل تنگی نفس شده‌اید نیز می‎توانید جهت رفع این مشکل از شیره‌ی سیب استفاده نمایند.

شیره سیب

طریقه مصرف:

می توان شیره‌ی سیب را به دو صورت مصرف کرد:

  • شربت شیره‌ی سیب: برای تهیه‌ شربت شیره‌ی سیب، 2قاشق غذا خوری از شیره را در یک لیوان آب ولرم حل و میل نمایید.
  • 1قاشق مرباخوری از شیره‌ی سیب را پس از هر وعده غذایی مصرف نمایید.

بهترین زمان برای جذب بهتر ویتامین شیره‌ی سیب، مصرف آن صبح به صورت ناشتا می‌باشد.

احتیاط:

هرچند که شیره‌ی سیب سرشار از مواد و مغذی و ویتامین است و استفاده از نسبت به محصولات قندی الویت دارد، اما این محصول یک ماده‌ی غذایی کاملا شیرین با کالری بالا می‌باشد و در استفاده از آن حتی افراد سالم هم نباید زیاده روی کنند.

روش نگهداری:

 لازم نیست که شیره را در یخچال نگهداری کنید. چنانچه این محصول در بیرون از یخچال کپک بزند و یا ترش شود، شیره‌ی خالص و مرغوبی نیست. رنگ شیره‌ی مرغوب شفاف است و از غلظت بالایی برخوردار است. شیره‌های رقیق رطوبت و آب بیشتر و قند کمتری دارند. بنابراین شیره‌ای که غلظت مناسب دارد، دارای مواد مغذی بیشتری است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *