blog, پوست و مو

تأثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو و نکات طلایی قبل از خواب

نکات طلایی سلامت پوست و مو و تأثیر کم خوابی بر آنها

تأثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو و نکات طلایی قبل از خواب

اهمیت خواب برای شادابی پوست بسیار زیاد است. خواب خوب تأثیر بسزایی بر روی شادابی و کیفیت پوست و موی شما دارد. علت این است که خون‌رسانی و فرآیند تکثیر سلول‌ها در هنگام خواب به شکل بهتر و منظم‌تری صورت می‌گیرد. در نتیجه پوست و مو نیز از مزایای آن بهره می‌برند.
علاوه بر این، دیر خوابیدن و یا بی‌خوابی شبانه، باعث اختلال در روند ترشح هورمون‌ ملاتونین یا هورمون تنظیم کننده خواب، شده که نتیجه این امر مختل شدن روند جوان‌سازی پوست و مو و تکثیر سلول‌ها می‌شود.

مختل شدن تنظیم هورمون‌ها در اثر کم خوابی 

زمانی که نظم خواب شما بهم می‌خورد، هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس، شروع به ترشح می‌کند. این هورمون که مشکلات زیادی را در دراز مدت برای بدن انسان به همراه دارد، باعث کاهش سرعت تولید کلاژن می‌شود.
کلاژن یکی از مهم‌ترین اجزای ساختار پوست است که به حفظ شادابی و جوانی آن کمک می‌کند. در چنین شرایطی پوست شما شفافیت و شادابی خود را به مرور از دست می‌دهد.
اگر مدتی طولانی از خواب با کیفیت برخوردار نباشید، ممکن است اولین نشانه‌های چین و چروک و افتادگی پوست را حتی در جوانی مشاهده کنید!
تأثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو: علاوه بر این، اختلال خواب و ریزش مو نیز رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.
در بسیاری از افراد که دچار بی‌خوابی یا خواب بی‌کیفیت هستند یا شرایط زندگی، موجب می‌شود، استرس‌ و شوک‌های عصبی مختلفی به آنها وارد شود با مشکلات مختلفی در موهای خود دست و پنجه نرم می‌کنند.
ریزش، کدر شدن و حتی خشکی و بد حالتی موها می‌تواند به دلیل کمبود یک خواب با کیفیت و مناسب اتفاق بیفتد.

تعریف خواب خوب و با کیفیت

برای داشتن یک خواب خوب و اثر بخش باید عوامل مختلفی را رعایت کنید. این عوامل شامل حالت مناسب خوابیدن، زمان مناسب خوابیدن و مدت زمان خواب، توجه به بهداشت و برنامه خواب منظم، می‌شود.
اگر این عوامل را رعایت کنید، خواب مناسب و با کیفیت بدون شک بر روی کیفیت زندگی شما تاثیر کاملاً محسوسی خواهد گذاشت.
مدت زمان خواب تا حد زیادی به سن هر فرد و سبک زندگی وی بستگی دارد. به طور کلی اگر در طول شبانه روز، کمتر از ۶ ساعت بخوابید، دچار کم خوابی هستید. اگر در شبانه روز بیش از ۹ ساعت می‌خوابید نیز اصطلاحاً پرخوابی دارید.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خواب شبانه ۷ الی ۸ ساعت، تمامی نیاز‌های بدن به خواب را برطرف خواهد کرد. اما این عدد برای نوزادان یا افراد مسن، می‌تواند متفاوت باشد.

تأثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو

مشکلات پوست و مو با کم خوابی

تأثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو: همان‌طور که گفتیم، اهمیت خواب بر پوست و مو تقریباً بر هیچ کسی پوشیده نیست. در بسیاری از موارد کم خوابی با مشکلات پوست و مو از جمله جوش صورت یا ریزش مو در ارتباط است.
در تحقیقات انجام شده بسیاری از زنانی که در طول شبانه روز تنها ۱ الی ۲ ساعت کمتر از حد استاندارد می‌خوابند از پوست کدرتر پر چروک‌تری نسبت به دیگران برخوردارند.

عوارض کم خوابی

کاهش تمرکز، ضعف حافظه، پیری زودرس، شکنندگی موها، سکته مغزی، کاهش قدرت باروری در مردان، خستگی مزمن، دیابت نوع ۲، ضعف سیستم ایمنی و … از جمله پیامدهای کم خوابی هستند. این موارد نه تنها پوست و مو بلکه تمام بدن را با چالش مواجه می‌کنند.

بهترین زمان خواب برای سلامت پوست و مو

شاید ساعت‌هایی که شما در خواب هستید، بهترین زمان برای کمک به زیبایی پوست شما باشد. زیرا هنگامی که می‌خوابید، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن پایین می‌آید، در نتیجه ایجاد رادیکال‌های آزاد زیانبار پوستی، کاهش می‌یابد. علاوه بر این، شما در معرض آلودگی‌های محیطی یا تابش اشعه ماورای بنفش که به پوست آسیب می‌رساند نیز قرار ندارید. همچنین در هنگام شب، بدن ما مجبور به حفاظت از پوست نیست و به جای آن می‌تواند روی بازسازی آسیب‌های پوستی تمرکز کند.
برای داشتن پوستی زیبا و شفاف صرفاً و تعهد به یک برنامه زمانی مشخص برای خواب در طول هفته، کافی نیست. باید خواب شبانه‌مان در ساعت خاصی باشد. بهترین ساعت خواب برای حفظ شادابی پوست خوابیدن در ساعت 11شب تا 7 صبح است و کسانی که شب‌ها دیرتر یا زودتر از 11 شب خوابیده و صبح‌ها نیز ساعت 7 صبح بیدار نمی‌شوند، دچار افتادگی و پیری زودرس پوست می‌شوند.
اگر زمان شروع خواب شبانه 2 یا 3 ساعت تغییر کند حتی اگر مدت زمان خواب کافی باشد، سلامت پوست تضمین نمی‌شود.

راهکارهای رفع مشکلات پوستی در خواب

1- روی صورت نخوابیدن

  • از مهم‌ترین مواردی که در هنگام خواب باید رعایت کنیم، روش درست خوابیدن است. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به روی صورت می‌خوابید باید این را بدانید که این روش به پوست شما بسیار آسیب می‌زند. زیرا باعث می‌شود که پوست شما فشرده شود و جریان خون در آن کاهش یابد در نتیجه دچار افتادگی در همان ناحیه می‌شود. بهتر است موقع خواب به پشت بخوابید. روشی که به بهبود گردش خون کمک می‌کند این است که هنگام خواب دو بالشت زیر سرتان بگذارید.
تاثیرات خواب بر روی پوست

2- پاک کردن آرایش

یکی دیگه از نکاتی که باید رعایت کنید تا پوست جوان و شادابی داشته باشید این است که قبل از خواب، میکاپتان را با شوینده‌های مخصوص پوست صورت، تمیز کنید و قبل از آبکشی بین 2 تا 3 دقیقه صورتتان را ماساژ بدهید و بعد از آن با آب ولرم آبکشی کنید.

تاثیرات خواب بر روی پوست

3- تعویض روبالشتی

راه حل سومی که برای مراقبت از پوست بهتون معرفی می‌کنیم، تمیز کردن رو بالشتی است. رو بالشتی یکی از وسایل شخصی به حساب می‌آید که به دلیل ارتباط مستقیم با پوست صورت باید هفته‌ای بین 2 تا 3 بار شسته شود. پس برای مراقبت از پوست زیباتون به شستشوی رو بالشتی تون اهمیت بدین.

تاثیرات خواب بر روی پوست

4- استفاده از رو بالشتی ابریشمی

  • استفاده طولانی مدت از روبالشی‌های زبر می‌تواند منجر به بروز چین و چروک، آسیب به کلاژنها و تولید جوش شود. توصیه می‌شود از روبالشی‌های ابریشمی یا ساتن استفاده کنید چرا که باعث می‌شود جای خط اتو یا چروک روبالشی کمتر روی صورتتان بماند.
تاثیرات خواب بر روی پوست

5- خواب کافی

  • بین هفت تا نه ساعت بخوابید. بهترین داروی شادابی و سلامت پوست صورت شما، خواب کافی می‌باشد. اگر همواره کم می‌خوابید و از ظاهر پوست خود راضی نیستید، این دستور را تنها برای یک تا دو هفته به کار ببندید، تاثیر آن را به وضوح خواهید دید.
    برخی از افراد حتی با جبران کمبود خواب خود در تعطیلات آخر هفته، شاهد تغییر و شادابی پوست خود می‌شوند. خواب کم، باعث پیرشدن سریع‌تر پوست و جلوگیری از ترمیم و بازسازی آن می‌شود. در مقابل خواب کافی باعث کاهش ورم چشم‌ها، افتادگی پلک‌ها و حلقه سیاه دور چشم می‌شود، رنگ صورت را بازتر و شاداب‌تر می‌کند و از میزان چین و چروک و عمق شیارهای پوست می‌کاهد.
تاثیرات خواب بر روی پوست

6- استفاده از بالشت مناسب

برای داشتن پوست صورت صاف و بدون چین و چروک، استفاده از بالشت مناسب تأثیر بسیار زیادی دارد. از بالشت‌های با ارتفاع زیاد و بسیار سفت بپرهیزید. انعطاف‌پذیری بالشت، نرم بودن و ارتفاع استاندارد آن از بروز چین و چروک در صورت و گردن پیشگیری می‌کند. 

7- ماسک میوه‌ای

استفاده از ماسک‌های میوه‌ای یکی از مواردی است که به سلامت پوست شما کمک می‌کند و علاوه بر آن باعث شادابی و طراوت پوستتان نیز می‌شود. بهتر است یکی از ماسک‌های سازگار با پوستتان را انتخاب کنید و شب‌ها قبل از خواب آن را روی پوستتان بگذارید تا ویتامین‌ها و موارد مورد نیاز به پوستتان برسد. توصیه ما به شما دوستان عزیز، استفاده از ماسک‌های میوه‌ای است که شادابی را به پوست شما هدیه می‌دهد.

تاثیرات خواب بر روی پوست

8- بستن گوجه ای موها

  • بهترین کار برای آسیب ندیدن پوستتان این است که در هنگام خواب به آرامی موهایتان را با کش مو ببندید. زیرا باز بودن موها مخصوصاً اگر تمیز نباشند، باعث انتقال روغن به روبالشی و از آنجا به پوستتان می‌شود.
تاثیرات خواب بر روی پوست

9- انجام تمرینات تنفسی قبل از خواب

قبل از خواب، تمرینات تنفسی انجام دهید. زیرا تنفس عمیق پیش از خواب، باعث تقویت میزان اکسیژن ارسالی به مغز، ریه‌ها و سلول‌های بدن شده و به جوانسازی پوست حین خواب کمک می‌کند.

شما می توانید جهت رفع کم خوابی انواع داروهای گیاهی و دمنوش های تسهیل کننده ی روند خواب را از سایت عطاری آنلاین تهیه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *