blog

خارش پوست بدن علت و درمان خانگی آن

خارش پوست بدن علت و درمان خانگی آن

خارش پوست بدن علت و درمان خانگی آن

خارش پوست بدن یک حس بسیار ناراحت کننده و تحریک اذیت کننده است که فرد را مجبور به واکنشی می‌کند که در اصلاح به آن خاراندن یا خارش گفته می‌شود. (Itching- Skin rash)

خارش پوست بدن
خارش پوست در اغلب موارد به خاطر خشکی بیش از حد پوست اتفاق می‌افتد. این مشکل در بین بزرگسالان شایع‌تر می‌باشد. خشکی پوست یک روال طبیعی در میان افراد دارد. با افزایش سن رطوبت و چربی‌های پوست کاهش می یابد و منجر به خشکی پوست می‌شود. اما گاهی عوامل دیگری غیر از سن باعث می‌شود، افراد به خشکی و خارش پوست مبتلا شده و دائماً از این قضیه شاکی باشند.

عواملی که در خشکی و خارش پوست بدن تأثیر گذارند:

گاهی ممکن است خارش پوست بدن به دلیل شرایطی باشد که در پوست فرد به وجود آمده است. مانند: خشک شدن بیش از حد پوست، اگزما (درماتیت)، پسوریازیس، گال، انگل، سوختگی، جای زخم، گزش حشرات و کهیر و … اشاره کرد.

خارش پوست بدن ، بیماری ریوی

بیماری‌های داخلی

خارش کلی بدن، ممکن است، علامت یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به بررسی پزشکی دارد. از جمله: بیماری کلیوی، ریوی، دیابت، کبد، تیروئید، لنفوم و … .

خارش پوست بدن ، بیماری ریوی

واکنش‌های آلرژیک

 پشم ، مواد شیمیایی ، صابون‌ها و سایر مواد می‌توانند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد بثورات و خارش شوند. گاهی اوقات نیز موادی مانند: پیچک سمی یا مواد آرایشی باعث واکنش آلرژیک شود. علاوه بر این واکنش به داروهای خاص، مانند داروهای ضد مخدر (مخدرها) می‌تواند باعث خارش پوست شود.

خارش پوست بدن ، شرایط روانی

شرایط روانی

  اضطراب، وسواس و افسردگی از نمونه‌های شرایط روانی است که ممکن است منجر به خارش پوست در افراد شود.

کمبود برخی ویتامین‌های گروه B

مانند ویتامین‌های B6 ، B12 و H  و …در بروز خارش در قسمت‌های مختلف بدن نقش دارد.

اختلالات عصبی

به عنوان مثال می‌توان به بیماری مولتیپل اسکلروزیس، اعصاب خرد شده و زونا (هرپس زوستر) اشاره نمود.

خارش پوست بدن

علائم خارش پوست

خارش پوست در هر جای بدن ممکن است رخ دهد. نواحی کوچکی مانند پوست سر، بازو ،  ساق پا و یا حتی کل بدن ممکن است، تحت تأثیر خارش قرار بگیرد. این بیماری می‌تواند بدون هیچ گونه تغییر محسوس دیگری روی پوست ایجاد شود و یا با علائمی همراه باشد که در ذیل به آنها اشاره می‌شود.

  • سرخی پوست

  • علائم خراشیدگی پوست

  • برجستگی‌ها، لکه یا تاول‌های پوستی

  • پوست خشک و ترک خورده

  • پوسته‌‌ پوسته شدن قسمت‌هایی از پوست بدن

  • خارش پوست بدن ، اگزما - پسوزیاریس

گاهاً خارش به مدت طولانی ادامه دارد و می‌تواند خیلی شدید  و آزار دهنده باشد که با مالیدن یا خراشیدن ناحیه مبتلا، خارش مکرر رخ می‌دهد. میزان این خارش ارتباط مستقیمی با میزان خاراندن دارد. شکستن چنین چرخه خارشی ممکن است بسیار دشوار باشد.

خارش پوست بدن

در صورتی که دچار خارش‌های شدید و دردسرساز شده‌اید برای تسکین آن و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از خارش و خراشیدن‌ها چند راهکار وجود دارد که در ذیل بیان می‌شود.

چه موقع باید برای درمان خارش به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که به خارش مبتلا شدید و با استحمام و استفاده از مرطوب کننده های ملایم، بهبود حاصل نشد حتماً  به پزشک یا متخصص بیماری‌های پوستی (متخصص پوست) مراجعه نمایید. در زیر بهچندین مورد از خارش‌هایی که نیاز به مراجعه به پزشک دارند را بیان می‌کنیم.

1- خارشی که بیش از دو هفته طول می‌کشد و با اقدامات خود مراقبتی بهبود نمی‌یابد.

2- خارشی که شدید است و شما را از کارهای روزمره منحرف می‌کند یا مانع از خوابیدن می‌شود.

3- خارشی که ناگهانی روشن می‌شود و نمی‌توان به راحتی آن را کنترل کرد.

4- خارشی که روی کل بدن شما تأثیر می‌گذارد.

5- خارشی که با علائم و نشانه‌های دیگری همچون: کاهش وزن، تب یا تعریق شبانه همراه است و … .

اگر بیماری خارش پوست با وجود درمان، سه ماه ادامه پیدا کرد به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا از نظر بیماری‌های پوستی ارزیابی شوید. در چنین مواقعی احتمال دارد پزشک پوستتان از شما بخواهد به یک پزشک متخصص داخلی (متخصص داخلی) مراجعه کنید تا از نظر بیماری‌های دیگر نیز مورد ارزیابی قرار بگیرید.

راهکارهای تسکین خارش

1- نوک زدن یا ضربه زدن روی ناحیه خارش، به جای خراشیدن آن.

2- استفاده از کمپرس سرد مانند فلانل مرطوب روی ناحیه آسیب دیده برای خنک کردن ناحیه مبتلا.

3- استحمام یا دوش گرفتن در آب خنک یا ولرم.

4- استفاده از محصولات بهداشت شخصی بدون عطر.

5- اجتناب از پوشیدن البسه‌هایی که حساسیت‌زا هستند و ریسک ابتلا به خارش را افزایش می‌دهند.

6- استفاده از پاک کننده‌های ملایم.

7- استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین‌ها و کرم‌های استروئیدی که بدون نسخه می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد که به تسکین خارش ناشی از برخی بیماری‌های پوستی کمک می‌کنند.

خارش پوست بدن
خارش پوست بدن

روش های ساده برای درمان حساسیت خارش پوست

روش‌های ساده برای درمان حساسیت خارش پوست
1- درمان خارش با آب

نوشیدن آب با اینکه روش بسیار ساده‌ای است اما حلال بسیاری از مشکلات می‌باشد.!
همان طور که می‌دانید 70% از بدن شما از آب تشکیل شده است. مصرف آب می‌تواند به بهبود بسیاری از بیماری‌ها از جمله حساسیت‌های پوستی کمک کند. کمبود آب بدن می‌تواند، باعث شدید شدن ناحیه‌ای که دچار خارش شده شود. همچنین امکان ایجاد زخم‌های پوستی را فراهم می‌کند. در نتیجه یکی از راه‌های درمان خارش پوستی ناشی از حساسیت، مصرف آب و مرطوب نگه داشتن آن ناحیه با کرم‌های آبرسان پوست می‌باشد.

روش‌های ساده برای درمان حساسیت خارش پوست
2- عسل ترمیم کننده پوست

عسل یکی از مواد طبیعی است که در زمینه درمان بیماری‌ها بسیار موثر است. عسل دارای مواد مغذی است که می‌تواند، رطوبت و مواد مورد نیاز بابت ترمیم بخش آسیب دیده را تامین کند. در این روش فقط کافی است شما ناحیه آسیب دیده را با مقداری عسل بین 10 تا 20 دقیقه ماساژ دهید. سپس پوست خود را با آب بشویید. و تاثیر شگفت انگیز عسل را تماشا کنید.

روش‌های ساده برای درمان حساسیت خارش پوست

3- جوی دو سر ضد التهاب

این ماده، اثر ضد التهابی دارد و می‌تواند برای افرادی که دچار حساسیت هستند، مفید باشد.(اما افرادی که به آن آلرژی دارند، بهتر است از این روش صرف نظر کنند.) همان طور که اشاره کردیم آب بهترین درمان این عارضه است و استفاده از جوی دوسر می‌تواند، رطوبت مورد نیاز را به ناحیه دچار حساسیت برساند. در این روش شما می‌توانید، جوی دوسر را با مقداری آب گرم مخلوط کنید و برای درمان خارش پوست خشک از آن استفاده کنید.

روش‌های ساده برای درمان حساسیت خارش پوست

4- آلوئه ورا مخصوص بیماری های پوستی

گیاه آلوئه ورا درمان هر دردی! استفاده از آلوئه ورا برای درمان خارش و حساسیت‌های پوستی یک فکر فوق العاده است. آلوئه ورا دارای مقدار بسیار زیادی آب می‌باشد و مواد مغذی را به پوست می‌رساند که در بهبود زخم بسیار موثر است. برگ‌های آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است که برای درمان بیماری‌های پوستی، بسیار مفید است.
این گیاه فوق‌العاده دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی از جملهB2 ، B1،E ،C ،A و B 12 نیز می‌باشد که برای بازسازی پوست‌های جدید، ضروری می‌باشد. در این روش بهتر است آلوئه ورا را خرد کنید، آب آن را بگیرید و از آن روی پوست آسیب دیده بمالید و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید.

روش‌های ساده برای درمان حساسیت خارش پوست

5- منتول، رهایی از خارش

منتول یک روغن گیاهی است که از خانواده نعنا به دست می‌آید. این روغن، اثر سرد کننده دارد و قادر است در رهایی از خارش پوست برای شما مفید باشد. بهتر است از این روغن دو بار در روز بر روی ناحیه آسیب دیده، ماساژ دهید و تاثیرات آن را ببینید.

روش‌های ساده برای درمان حساسیت خارش پوست

6- سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل دارا بود اسید استیک، خاصیت ضد عفونی کننده دارد. مردم از این ماده در گذشته به عنوان یک ضد عفونی کننده طیبعی، استفاده می‌کردند. برای استفاده از این محصول، بهتر است مقداری مساوی از سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید تا کمی رقیق شود و سپس سر را با آن ماساژ دهید. بعد از این که خشک شد، سرتان را با آب گرم شست شو دهید .این درمان برای خارش سر بسیار موثر می باشد.

روش‌های ساده برای درمان حساسیت خارش پوست

علت و درمان خارش بدن را در ویدئوی زیر ببینید

برای خرید محصولات درمان و پیشگیری از سنگ کلیه متوانید از سایت معتبر عطاری آنلاین خریداری نمایید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *