blog, درمان معده

قرص جوشان آلکا سلتزر چیست

قرص جوشان آلکا سلتزر چیست

قرص جوشان آلکا سلتزر چیست

سوزش معده، مشکل شایع در دستگاه گوارش است، که نوعی درد همراه با سوزش در مرکز قفسه سینه و گاهی اوقات در گلو ایجاد می ‌کند. این احساس یک علامت شایع برای سوءهاضمه است که می تواند منجر به درد معده و نفخ شکم هم شود.
یک راه حل سریع برای بهبود سوزش معده، استفاده از دارویی است که بدون نسخه نیز در دسترس باشد. این دارو در واقع مجموعه‌ ای از داروها با عنوان آنتی اسیدها است. با توجه به امکان خرید بدون نسخه این نوع داروها باید در مورد خواص، مکانیزم اثر و عوارض آن‌ها آگاهی پیدا کنیم. در این مقاله به معرفی انواع آنتی اسیدها پرداخته و خواص‌شان را بیان می کنیم. سپس با یکی از انواع آن، به نام قرص جوشان آلکا یا آلکا سلتزر آشنا خواهیم شد. “قرص آلکا سلتزر

قرص alka seltzer چیست؟

قرص جوشان آلکا سلتزر چیست آنتی اسید ها انواعی از داروهایی هستند که برای رهایی از سوزش معده  و یا به اصطلاح سوزش سر دل و سوء هاضمه استفاده می شوند و بدون نسخه قابل خرید هستند. کار این نوع داروها خنثی سازی اسید معده می ‌باشد.
داروهای ضد اسید معده حاوی نمک‌ های کلسیم، منیزیم و آلومینیوم هستند که از آن‌ها به عنوان مواد فعال خود استفاده می‌ کنند. این داروها به وسیله خنثی سازی اسید معده و مهار پپسین، به عنوان آنزیمی که در هضم پروتئین نقش دارد، کار می ‌کنند.
این ضد اسیدها در شکل‌ های مختلفی همچون قرص، شربت و همچنین آدامس‌های جویدنی تولید شده ‌اند. نمونه ‌هایی از برند های تجاری ارائه دهنده آنتی اسید ها که بدون نسخه نیز قابل خرید می‌ باشند،
عبارتند از :

 

  • قرص جوشان آلکا سلتزر  (Alka-Seltzer)
  • گاویسکون  (Gaviscon)
  • میلانتا  (Mylanta)
  • رولاید  (Rolaids)
  • تامز  (TUMS)
معده
سوزش سر دل

قرص جوشان آلکا سلتزر چیست مواد فعال در این داروها با توجه به نام تجاری و نوع محصول، متفاوت می‌ باشد. ترکیبات رایج در این آنتی اسید ها عبارتند از:

-‌ کربنات کلسیم (در تامز)
– بی کربنات سدیم (در قرص‌های جوشان آلکا سلتزر)
– منیزیم تری سیلیکات (در قرص‌های جویدنی گاویسکون)

 

در ادامه به بررسی قرص جوشان آلکا سلتزر چیست ، خواص و عوارض آن می‌پردازیم.

alka seltzer چیست؟

قرص جوشان آلکا سلتزر (Alka-Seltzer) یک داروی ضد اسید است. این قرص یک ضد اسید است که به سرعت تجزیه شده و احساس درد را از بین می برد. این دارو به عنوان مسکن درد و همچنین داروی ضد اسید معده (ضد ترشی معده) مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی ضد اسید معده در واقع اسید معده را که در مواردی باعث سوزش در معده می شود، خنثی می کند. مسکن استفاده شده در این قرص آسپیرین است. خاصیت ضد اسیدی آن نیز به خاطر وجود جوش شیرین یا سدیم بیکربنات در آن است. این قرص دارای افزودنی های دیگری از جمله اسید سیتریک است. 

اسید سیتریک موجود در قرص جوشان آلکا، یک اسید ضعیف است که علاوه بر خاصیت طعم دهندگی، دارای یون‌های هیدروژن در ساختار خود است که این یون ها برای واکنش شیمیایی جهت حل شدن قرص در آب لازم هستند. برای استفاده از این قرص، باید آن را به طور کامل در آب حل نمود.

در این فرآیند انحلال، یک واکنش شیمیایی اتفاق می افتد که باعث تولید مقدار زیادی گاز کربن دی اکسید  می‌شود. گاز کربن دی اکسید همان حباب هایی است که موقع انداختن قرص در آب مشاهده می کنید.

ترکیبات قرص جوشان آلکا

قرص جوشان آلکا سلتزر دارای ترکیباتی همچون سدیم بی کربنات، سیتریک اسید و مقدار 325 میلی گرم آسپیرین است.

سیتریک اسید و سدیم بی کربنات جزو آنتی اسیدها هستند. آسپیرین نیز از دسته ضد التهاب های غیر استروئیدی می‌باشد که به عنوان مسکن و ضد التهاب مصرف می شود.

با توبه به وجود 2 آنتی اسید در این فرآورده و یک مسکن و ضد التهاب، به نظر می رسد که این محصول در رفع علائم مرتبط با سوء هاضمه و علائم گوارشی و سردرد ناشی از مصرف الکل موفق عمل کرده است.

قرص جوشان آلکا سلتزر

قرص جوشان آلکا سلتزر چیست؟

همانطور که گفتیم این محصول یکی از انواع داروهای ضد اسید است که به سرعت تجزیه شده و احساس درد را از بین می برد. علاوه بر این خواص دیگری دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

از جمله خواص قرص جوشان آلکا عبارتند از:

– رفع سوزش سر دل
– ضد التهاب
– رفع گرفتگی عضلانی
– رفع سردرد های مزمن
– بهبود دندان درد
– تسکین معده
– درمان سوء هاضمه
– درمان علائم گوارشی
– رفع گلو درد
– بهبود دردهای روماتیسمی
– درمان خماری ناشی از مصرف الکل
– تسکین درد عادت ماهیانه بانوان

روش مصرف قرص جوشان آلکا سلتزر

برای مصرف این دارو، هر 4 ساعت تعداد 2 عدد از آن را در یک لیوان آب بندازید تا به طور کامل حل شود. دقت داشته باشید که برای حفظ سلامتی خود، بیش از 8 قرص در یک روز از این قرص مصرف نشود

در صورتی که علائمی همچون تهوع دارید، از مصرف این قرص خودداری کنید، چون خود قرص باعث تشدید این علایم خواهد شد.

آیا مصرف قرص در دوران بارداری مجاز است؟

شایع‌ ترین مشکل معده در بارداری، سوزش معده به خاطر فشار رحم به معده می‌ باشد. این فشار اسید معده را به سمت مری بالا برده و باعث سوزش معده می شود.
مصرف آنتی اسیدهای حاوی آسپیرین و بی کربنات سدیم می تواند جنین را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مصرف قرص جوشان آلکا در دوران بارداری ممنوع است.
با این حال، مصرف تامز (TUMS) و دیگر محصولات حاوی کربنات کلسیم در دوران بارداری خطری ندارد. اما جهت احتیاط برای مصرف این آنتی اسید نیز باید با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی و موارد منع مصرف قرص جوشان آلکا

تاکنون برای این دارو موارد منع مصرف مشاهده نشده است ولی برای سنین کمتر از 18 سال و بیشتر از 60 سال مناسب نمیباشد.در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی و یا حساسیت با پزشک مشورت کنید.

نحوه خرید و قیمت قرص جوشان آلکا سلتزر

برای خرید این محصول کافی است روی دکمه زیر کلیک کرده و با ثبت سفارش در سایت عطاری آنلاین ، نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کرده و این قرص را درب منزل خود تحویل بگیرید .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *