blog, شیره

شیره توت و 9 دلیل برای مصرف آن

شیره

شیره توت،از قدیم الایام مصرف توت رواج بسیار داشت. در اواخر بهار مردم برای خوردن توت به اطراف شهر و روستاهایشان می‌رفتند. با توجه به این که در آن زمان یخچال نبود، نگهداری از توت مشکل می‌شد، در نتیجه به فکر فرآوری خانگی این میوه پرخاصیت و خوشمزه افتادند. یعنی با تهیه شیره و مربای این میوه، علاوه بر فصل میوه‌دهی آن، در تمامی روزهای سال نیز از آن بهره می‌برند.

در این مقاله به بررسی خواص  فوق العاده توت پرداخته و سپس  تهیه دوشاب یا شیره توت را معرفی می‌کنیم. در ادامه نیز 9 دلیل برای مصرف روزانه این محصول را بیان خواهیم کرد.

برای آشنایی با انواع خواص فوق العاده این شیره فوق العاده تا انتهای این مقاله با ما همرا باشید.

توت سفید

توت سفید میوه بومی مناطق شمالی چین است. این میوه را به عنوان ملکه میوه‌های آسیا می‌شناسند. طبع آن گرم و مرطوب بوده و دارای مقادیر زیادی آب، پروتئین، اسیدهای چرب، فیبر، ویتامین C، آهن، پتاسیم و منیزیم است.

توت سفید

برگ‌های درخت توت غذای اصلی کرم ابریشم است و به همین دلیل کشت این درخت به عنوان یک صنعت این مناطق است. از برگ، میوه و پوست درخت توت به دلیل داشتن مواد مغذی ضروری مانند ویتامین ث، کلسیم، پروتئین و آهن، به اشکال مختلف استفاده می‌شود.

شیره توت سفید

همانطور که گفتیم توت از جمله میوه‌هایی است که سریع خراب می‌شود. بنابراین برای استفاده بهینه از آن بهتر است شیره آن را تولید کرده و آن را به صورت شیره نگهداری و مصرف کرد.
تبدیل توت به شیره باعث انتقال خواص بیشتری به آن می‌شود. به‌ طوری که مصرف یک قاشق غذا خوری شیره توت سفید با مصرف دو تا سه فنجان از خود میوه برابری می‌کند. این شیره در واقع عصاره میوه توت بوده و خواص بسیار زیادی دارد.

طرز تهیه شیره توت

برای تهیه این شیره پرخاصیت، آب توت سفید را می‌گیرند و سپس با خاک سفید که احتمالاً حاوی آهک و املاح معدنی دیگر است مخلوط می‌کنند.
با افزودن خاک سفید، آب توت سفید تصفیه شده و پس از این مرحله آب توت سفید را با فشردن در پارچه‌های مخصوصی از خاک سفید جدا کرده و می‌جوشانند.
با جوشاندن آب مازاد توت سفید تبخیر شده و مقدار قند آن در واحد حجم افزایش می‌یابد. در اثر حرارت دهی این ترکیب، مخمرها و کپک‌های موجود در آن از بین رفته و در نهایت شیره‌ای نسبتاً غلیظ با رنگی سیاه به دست می‌‌‌آید.

شیره توت

ارزش غذایی شیره توت سفید

با تهیه این شیره، این ترکیب تمام ویتامین‌ها و املاح موجود در میوه توت سفید را حفظ می‌کند. این محصول حاوی پروتئین گیاهی فراوانی بوده و سرشار از آهن، ویتامین A، ویتامین‌های خانواده B، از جمله B1 ، B2 و B3 می‌باشد. این شیره مقوی و مغذی همچنین حاوی مقادیر بالایی از آب، فیبر، تانن و منیزیم است.

خواص شیره توت سفید

این محصول یک ملین می‌باشد، همچنین به خاطر فیبر موجود در آن، برای درمان یبوست موثر است. شیره توت بینایی را تقویت کرده و به رشد ناخن‌ها کمک می‌کند. از دیگر خواص آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاهش استرس
  • تقویت معده و کلیه
  • افزایش قدرت یادگیری افراد
  • تامین انرژی مورد نیاز بدن
  • درمان خواب رفتگی‌های اعضای بدن
  • برطرف کردن ضعف بدن و بی حالی‌ها
  • درمان سردرد و سرگیجه ناشی از کمبود آهن
  • تصفیه خون و تقویت کننده عملکرد کبد وطحال
  • افزایش قدرت جنسی در زنان و مردان
سرگیجه

شیره توت و دیابت

دلیل منحصر به فرد بودن این شیره طبیعی، ترکیبات قند موجود در آن است، که برای افراد یابتی ضرری ندارد. البته این موضوع به معنای افراط در استفاده از این شیره گیاهی نیست و افراد دیابتی نباید نگران مصرف متعادل آن باشند.

آیا مصرف شیره توت در بارداری ضرر ندارد؟

در دوران بارداری به خاطر رشد جنین، مادر باید مواد غذایی مقوی و سالم مصرف نماید. کمبودها در این دوران عواقب طولانی مدت و گاهی جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارند. این شیره، سالم و طبیعی است و همچنین منبعی از آهن بوده که تامین آن در دوران بارداری دارای اهمیت زیادی می‌باشد.

فایده شیره توت برای قاعدگی چیست؟

درد دوران قاعدگی احتمالا به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود و این محصول سرشار از آهن است و می تواند از درد دوران قاعدگی پیشگیری کند. همچنین به خاطر وجود مواد معدنی از قبیل کلسیم و منیزیوم از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌نماید.

آیا برای پوست مفید است؟

این محصول با داشتن مواد مغذی و آنزیم‌های مفید، اثرات مثبتی بر روی پوست دارند. از جمله تاثیرات این شیره برای پوست عبارتند از:
سفید کنندگی طبیعی پوست
رفع لک‌های صورت
رفع تیرگی‌های آفتاب سوختگی

نحوه مصرف شیره توت برای نوزاد باشد؟

متخصصان طب سنتی مصرف این شیره را برای تامین آهن مورد نیاز کودکان از 6 ماهگی توصیه می‌کنند. برای مصرف آن، هر روز مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری از این شیره را با یک استکان آب ولرم ترکیب کرده و به کودک خود بدهید.

شیره توت با چی بخوریم؟

مرغوب‌ترین شیره توت اگر به روش ارگانیک تولید شود، سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است. این محصول را می‌توان در وعده صبحانه و عصرانه مصرف کرد، هم چنین می‌تواند جایگزین مناسبی برای شکر در تهیه حلوا، نان و شیر برنج شود. از این محصول علاوه بر مصارف خانگی، برای پخت شیرینی، دسر، کیک و کاپ کیک نیز استفاده می‌شود.

قیمت شیره توت اصل

قیمت این محصول با توجه به شرکت تولید کننده، وزن بسته‌بندی و زمان خرید در سال متفاوت خواهد بود.

شیره توت خالص از کجا بخریم؟

برای تشخیص خالص بودن شیره، باید دو نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • طعم و مزه توت به طور کامل از بین نرفته باشد، به عبارتی باید طعم میوه توت حس شود.
  • به این محصول نباید هیچ گونه مواد افزودنی اضافه شود، همچنین رنگ آن باید شفاف باشد.

پس از در نظر گفتن موارد فوق، برای خرید این شیره گیاهی کافی است با ثبت سفارش آن در سایت عطاری آنلاین نسبت به خرید آن اقدام نموده و آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *