blog, آموزش

تخم کاهو برای چی خوبه؟

بذر کاهو

کاهو گیاهی است قدیمی که برای هضم غذای سنگین و دیر هضم بسیار مفید است. این گیاه پر فایده در تاریخ کاربردهای فراوانی داشته است، کاهو علاوه بر برگ‌هایش دانه‌هایی دارد که بسیار پر خاصیت هستند. استفاده از تخم کاهو می‌تواند مشکلات زیادی را برطرف کند که در طب سنتی از خواص آن بسیار بهره می‌برند. ما در این مقاله می‌خواهیم خواص و کاربردهای تخم کاهو را  بررسی کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بذر کاهو

تخم کاهو برای چی خوبه؟

 

تخم گیاه کاهو طبعی سرد و خشک دارد. مصرف دانه‌ی کاهو در درمان برخی بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های دستگاه تناسلی بسیار مفید و موثر است. تخم کاهو را می‌توان به صورت دم کرده یا جوشانده مصرف کرد.

 

ارزش غذایی گیاه کاهو

 

تخم کاهو برای چی خوبه؟ بسیار  بالایی دارد و حاوی ترکیباتی مانند آب، پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، چربی، سدیم، پتاسیم و ویتامین های آ، ب۱، ب۲، ب۳ و سی، اسید اگزالیک و آرسنیک می‌باشد. در ضمن این سبزی پر خاصیت دربرگیرنده مواد معدنی‌ای چون نیکل، کبالت، بر، سولفور و مس نیز هست. در اجزای کاهو مواد مخدری مانند لاکتوم کاروم و تریداس وجود دارد که مصرف اصلی این مواد در ساخت داروهای خواب آور و مسکن است. علاوه بر برگ‌های گیاه کاهو بذر این گیاه نیز پر فایده است و برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها در طب سنتی از بذر کاهو استفاده می‌شود.

 

خواص کاهو

 

برخی تاثیرات تخم کاهو

تخم کاهو برای چی خوبه؟

  • از تخم كاهو در درمان آسم، تيفوئيد و روياندن مو در محل زخم‌ها فراوان استفاده می‌کنند.
  • برای کمک به درمان فراموشي و كم شدن حافظه از بذر کاهو استفاده می‌شود.
  • بذر کاهو کاهش دهنده‌ی احتلام ( خروج مایع منی در خواب) است.
  • با استفاده این گیاه به پیشگیری از این گیاه کمک می‌کند.
  • برای رفع نفخ شكم و هضم غذاهای سنگین موثر است.
  • از دانه‌ی کاهو برای درمان تکرر ادرار استفاده می‌کنند.
  • خوردن تخم كاهو باعث بر طرف کردن زكام مي‌شود.
  • مصرف بذر کاهو باعث کاهش درد سینه می‌شود.
  • تخم کاهو تمایلات جنسی را کاهش می‌دهد.
  • تخم کاهو ضعف ديد چشم را درمان می‌کند.
  • دانه کاهو باعث رشد مجدد مو می‌شود.
  • تخم کاهو سموم بدن را دفع می‌کند.
  • بذر کاهو یک خواب آور طبیعی است.
  • کاهش دهنده قند خون می‌باشد.
  • در کاهش دیابت تأثیر گذار است.

نکته: براي کم كردن عوارض بذر کاهو مي‌توان آن را با نعناع، كرفس و زيره مصرف کرد.

 

تاثیرات دانه کاهو بر روی دستگاه تناسلی

 

بذر این گیاه بیماری‌های مختلف دستگاه تناسلی را درمان می‌کند. برای درمان تکرر ادرار بسیار مفید است. در از بین بردن ورم‌های تناسلی موثر است و باعث کاهش احتلام شبانه می‌شود. همچنین ادرار قطره‌ای را نیز از بین می‌برد.

 

خرید تخم کاهو

 

آیا بذر کاهو در درمان سرماخوردگی مفید است؟

 

تخم کاهو برای چی خوبه؟بذر گیاه کاهو خاصیت‌های فراوانی دارد، این دانه های پر فایده اثرات ضدسرفه دارند و می‌توانند در هنگام سرماخوردگی مفید باشند. درضمن این گباه با طبع سردی که دارد، یک تب بر طبیعی هم هست. دانه کاهو بدن را خنک می‌کند و با خاصیت خواب آوری که دارد باعث بهبود روند استراحت می‌شود و درمان سرما خوردگی را سرعت می بخشد. بذر کاهو می‌تواند درد سینه را هم کاهش دهد و در درمان زکام نیز بسیار مفید است.

 

روش مصرف بذر کاهو برای درمان آسم

 

همان طور که گفتیم، بذر کاهو علاوه بر درمان سرفه و در سینه و زکام برای درمان آسم نیز موثر است. برای درمان آسم در تب سنتی، توصیه می‌کنند هر روز یک قاشق چای‌خوری از دانه کاهو را در یک فنجان آب بجوشانید. سپس آب را صاف کنید و آن را بنوشید. این جوشانده علاوه بر آسم و تنگی نفس، می‌تواند سینه پهلو یا ذات الریه را هم درمان می‌کند.

 

درمان سرفه با شیره سیب

 

درمان تیفوئید با بذر کاهو

 

همانطور که می‌دانید طبع بذر کاهو سرد است. این دانه یک تب بر گیاهی است و باعث کاهش دمای بدن می‌شود. برای درمان تب‌های شدید، می‌توانید دویست گرم از این بذر را نرم بکوبید و با پنجاه گرم گل بنفشه مخلوط کنید. مخلوط این دو گیاه را بجوشانید، سپس آب آن را صاف کنید. جوشانده را در طول ۲۴ ساعت، ۲۴ مرتبه بخورید. این جوشانده تب حصبه یا تیفوئید را از بین می‌برد.

 

دانه‌های کاهو درمان کننده مشکلات جنسی

 

این گیاه می‌تواند با کاهش میل جنسی میزان خود ارضایی را کاهش دهد. همچنین با خاصیت آرام بخشی‌ که دارد توان جنسی را بالا ببرد. از طرفی دیگر در طب سنتی از بذر کاهو برای درمان نازایی بسیار استفاده می‌شود. تاثیر این دانه در درمان نازایی به حدی زیاد است که مصریان قدیم به این گیاه “بارور” می‌گفتند.

 

خواص درمانی بذر کاهو برای مو

 

یکی از مشکلاتی که در مین سالی گریبان گیر افراد می‌شود سفیدی مو است. اگر شماهم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، ماسک بذر گیاه کاهو را روی پوست سر و موهای‌تان امتحان کنید. بذر گیاه کاهو با تامین ویتامین‌های‌ ضروری مورد نیاز مو، نه تنها از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند بلکه باعث رویش مجدد مو در قسمت‌هایی از پوست کف سر که زخم های سطحی ایجاده شده است هم می‌شود.

 

download

درمان بی‌خوابی با بذر کاهو

 

تخم کاهو برای چی خوبه؟در کاهو مخدرهایی با نام‌های لاکتوم، کاروم و تریداس وجود دارد که خواب آور و مسکن طبیعی هستند. با وجود این مواد کاهو چه برگ آن و چه بذر آن خواب آور و آرام بخش هستند. برای درمان بی خوابی توصیه می‌شود 10 گرم نیم کوب شده بذر کاهو را با 10 گرم تخم خشخاش مخلوط کرده و بخورید. مقداری از آن را نیز با شیر گاو مخلوط نموده، گرم کنید و بر پیشانی بمالید کم خوابی را درمان می کند. از دیگر خواص تخم گیاه کاهو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یک اشتها آور طبیعی است و برای افراد دچار کمبود وزن بسیار مفید است.
  • ادرار آور است و با افزایش ادرار باعث می‌شود بدن سموم را دفع کند.
  • سرشار از ویتامینE است که باعث درخشنگی پوست و مو می‌شود.
  • بذر گیاه کاهو کاهش دهنده قندخون می‌باشد.
  • خاصیت ملینی دارد و یبوست را درمان می‌کند.
  • تخم کاهو متابولیسم بدن را بهبود می‌دهد.
عوارض مصرف تخم کاهو

 

تخم کاهو برای چی خوبه؟برای مصرف بذر کاهو عوارضی ثبت نشده است، اما زیاده روی در مصرف هر چیزی مشکلاتی به وجود می‌آورد. مصرف بیش از حد بذر گیاه کاهو با توجه به طبع سردی که دارد می‌تواند باعث کاهش میل جنسی و نفخ زیاد شود. همچنین مصرف زیاد این دانه گیاهی در افزایش ضعف بینایی هم موثر است.

 

نتیجه گیری

 

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل و جامع خواص فوق العاده تخم کاهو رابرای شما شرح دهیم. از خواص درمانی آن مثل رشد مجدد مو و رفع سفیدی مو تا درمان آسم و آلزایمر و بسیاری از خواص درمانی دیگر در این مقاله اشاره شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 1.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *