آموزش, blog

گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

گیاهان دارویی که بدن شما را در برابر بیماری‌ها تقویت می‌کنند

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها: سیستم ایمنی مسئول پیشگیری و مبارزه با عفونت‌ها است. زمانی که از قدرت لازم برخوردار باشد، احتمال دفع بیماری‌ها نیز بیشتر می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که برای حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن خود و مبارزه با بیماری‌ها، نباید تنها به گیاهان دارویی متکی بود. دریافت برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی به میزان لازم، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و انجام ورزش نیز باید مورد توجه قرار بگیرند.
شستشوی منظم دست‌ها و پرهیز از تماس با افرادی که ممکن است، بیمار باشند نیز از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری هستند. برخی گیاهان دارویی، ممکن است، فواید بیشتری برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما داشته باشند. در ادامه با برخی از بهترین گزینه‌های گیاهی برای تقویت بدن، آشنا خواهیم شد.

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

1- زنجبیل

امکان ندارد، صحبت از ایمنی باشد و کسی زنجبیل را به یاد نیاورد! زنجبیل سرشار از زینک، منیزیم، ویتامین E و ویتامین C است. یعنی این ماده گیاهی هرچه سیستم ایمنی برای آماده سازی سلول‌های دفاعی خود نیاز دارد، را در اختیار شما قرار می‌دهد. عصاره این گیاه در بسیاری از داروهای گیاهی و حتی شیمیایی برای بهبود سرماخوردگی، تب و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.
مصرف روزانه زنجبیل به رفع کمبود زینک در بدن کمک می‌کند. این عنصر به طور چشمگیری توانایی دفاع سیستم ایمنی را در مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد. در ادامه بیشتر درباره آن خواهیم گفت.

آب زنجبیل

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

زنجبیل

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

پودر زنجبیل

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

2- میخک برای تقویت سیستم ایمنی

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها: میخک گیاه دیگری است که نام آن را روی شربت‌های سرفه می‌بینیم. این گیاه در عصاره خود مواد معدنی مهمی از جمله ویتامین B5، تیامین (B1)، نیاسین (B3)، ریبوفلاوین (B2)، ویتامین A و C را جای داده است. این ویتامین‌ها نه تنها برای رفع التهاب گلو، بسیار مؤثر هستند، بلکه به بهبود کم خونی و خون رسانی به اندام‌ها و افزایش قدرت سلول‌های سیستم ایمنی نیز کمک می‌کنند.

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

3- اکیناسه(سرخارگل)

اکیناسه یا سرخارگل یک گیاه دارویی با کاربرد‌های مختلف است. باتوجه به نتیجه گزارش‌های بخش تحقیقات در مانت ساینای، اکیناسه از خواصی برخوردار است که می‌تواند، درد را تسکین داده و التهاب را کاهش دهد. افزون بر این، اکیناسه از خواص ضد ویروس و آنتی اکسیدانی سود می‌برد. بر همین اساس، اکیناسه یک گیاه دارویی ایده‌آل برای پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن و تقویت عملکرد آن است.
یک بررسی سیستماتیک که در سال ۲۰۰۶ در Cochrane Library منتشر شد، نشان داد که مصرف اکیناسه بلافاصله پس از ظهور علائم سرماخوردگی مانند: آبریزش و گرفتگی بینی، می‌تواند به کاهش مدت زمان و شدت بیماری کمک کند. با این وجود، پژوهشگران به این نکته اشاره داشتند که نتایج در تمام مطالعاتی که آنالیز کرده بودند، مشابه نبودند.
اکیناسه، در صورتی که بلافاصله پس از ظهور علائم بیماری استفاده شود، می‌تواند برای درمان عفونت‌های تنفسی حاد مفید باشد.  این ویژگی به دلیل آن است که اکیناسه می‌تواند، سطوح سیتوکین‌های پیش‌التهابی که با التهاب و عفونت‌های تنفسی، مرتبط هستند را کاهش دهد.
ترکیبات فعال اصلی در اکیناسه شامل آلکیلامیدها، مشتقات اسید کافئیک و پلی ساکارید‌ها هستند که مسئول خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد التهابی این گیاه هستند. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که عصاره اکیناسه می‌تواند، سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژ‌ها را فعال کرده و همچنین، مولکول‌های التهابی به نام سیتوکین‌ها را تعدیل کند.

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

4- آویشن

دریافت تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن در هر روز، می‌تواند چالش برانگیز باشد. آویشن سرشار از ویتامین C و منبع خوبی برای ویتامین A است. همچنین، این گیاه دارویی، منبع خوبی برای مواد معدنی مس، آهن، و منگنز و همچنین فیبر است. تمام این مواد مغذی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک کنند.
در یکی دیگر از گزارش‌های پاب مد اشاره می‌شود: آویشن از خواص ضد میکروبی قوی به واسطه وجود ترکیبات تیمول و کارواکرول، سود می‌برد که مسئول رایحه خاص این گیاه نیز هستند. از دیگر ترکیبات موجود در آویشن که از خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی برخوردار هستند، می‌توان به فلاونوئید‌ها اشاره کرد. آویشن می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها، به ویژه آن‌هایی که در دستگاه تنفسی شکل می‌گیرند مانند برونشیت و ورم لوزه کمک کند.

روغن آویشن

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

آویشن

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

عرق آویشن

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

5- بابونه

نوشیدن چای بابونه به تقویت ترکیبات ضد باکتری در بدن کمک می‌کند. چای بابونه، سرشار از ترکیبات فنولی است. این ترکیبات به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا کمک می‌کنند. همچنین، ترکیبات موجود در آن ممکن است به کاهش التهاب و تقویت فعالیت ضدباکتری کمک کنند. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند که آپی‌ژنین موجود در چای بابونه، می‌تواند سلول‌های سرطانی، به ویژه در دستگاه گوارش، پستان، پوست، پروستات و رحم را هدف قرار دهد.
افزون بر این، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ با حضور ۵۳۷ شرکت کننده نیز نشان داد که مصرف منظم چای بابونه به طور قابل توجهی، خطر ابتلا به سرطان تیروئید و بیماری خوش خیم تیروئید را کاهش می‌دهد.

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

6- موثر ترین دمنوش‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

دمنوش‌هایی مانند آویشن شیرازی، مرزنجوش، پونه‌کوهی، نعناع، جینسینگ، اکیناسه(سرخارگل)، گل پنیرک، ختمی و زوفا، بارهنگ، قدومه شیرازی، اسطوخودوس، بابونه، چای سبز، سفید و کوهی، کاکوتی و عناب از جمله دمنوش‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند، نوشیدن این دمنوش‌ها از ابتلای افراد به سرماخوردگی پیشگیری و به درمان این عارضه کمک می‌کند.

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

7- ارگانو(پونه کوهی)

 گیاهان دارویی برای تقویت در برابر بیماری‌ها

باور بر این است که افزودن برگ‌های تازه اُرگانو یا روغن این گیاه دارویی به رژیم غذایی روزانه، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان داده که به ازای هر گرم وزن، فعالیت آنتی اکسیدانی اُرگانو می‌تواند، ۴۲ برابر بیشتر از سیب، ۳۰ برابر بیشتر از سیب زمینی، ۱۲ برابر بیشتر از پرتقال و ۴ برابر بیشتر از بلوبری باشد، زیرا این گیاه سرشار از ویتامین‌های A و C است.
مصرف گیاهان دارویی، مانند اُرگانو ممکن است نقش چشمگیری در افزایش دریافت آنتی اکسیدان‌های گیاهی داشته حتی منبع بهتری برای دریافت آنتی اکسیدان‌ها نسبت به گروه‌های غذایی دیگر مانند میوه‌ها، توت‌ها و سبزیجات باشد.

چگونه از گیاهان برای تقویت بدن استفاده کنیم؟

از گیاهان فوق، می‌توانید به صورت دمنوش، روزانه میل کنید. برخی از این گیاهان، به صورت عرقیجات نیز در دسترس هستند و بعضاً به شکل دارو نیز در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. توصیه می‌شود، قبل از مصرف هرگونه ماده دارویی و گیاهی با پزشک تان مشورت کنید.

خواص برخی از گیاهان دارویی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *