آموزش, blog

دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده میشود؟

دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی ایران برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی و بی خوابی، لاغری و سلامتی پوست و مو استفاده می‌شود. گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است.
دم‌کرده گل گاوزبان به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است. گل گاو زبان از گیاهان دارویی بسیار مهمی است که دارای خواص درمانی فراوانی می‌باشد. از گذشته تا کنون، ایرانی‌ها به خواص گل گاو زبان آشنا هستند. برای بهره‌بردن از خواص درمانی این گیاه، گل‌ها و برگ‌های گل گاو زبان را خشک می‌کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می‌کنند.
با عطاری آنلاین همراه باشید تا با هم به خواص این گیاه دارویی شگفت انگیز پی‌ببریم.

آشنایی با گل گاوزبان

گل گاوزبان، گیاهی علفی و یک ساله است که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی‌متر می‌رسد. ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ‌های آن ساده و مخملی، پوشیده از تارهای خشن است که هنگام چیدن گیاه، گزیدگی ملایمی در دست‌ها احساس می‌شود.‌
این گیاه به صورت خودرو در دامنه کوه‌های البرز می روید و دارای گونه‌های زیادی است. بخش مصرفی گیاه برگ‌ها و گل‌های آن است. طبیعت گل گاوزبان گرم و تر است. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین‌های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می‌باشد.
برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه، گل‌ها و برگ‌های گل گاو زبان را خشک می‌کنند و از آن برای تهیه چای، دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می‌کنند. گل گاوزبان ایرانی خودرو است، دارای گل‌هایی به شکل گل انار و به رنگ لاجوردی و بنفش می‌باشد. گل‌‌های گل گاوزبان ایرانی درشت‌تر از گل‌‌های گیاه گاوزبان اروپایی است.(دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟)

خواص گل گاوزبان

1- آکنه و جوش صورت

در طب سنتی از دمنوش گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده می‌شود.

دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

2- قاعدگی و پریود شدن

گفته می‌شود که مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، می‌تواند باعث پریود شدن زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید. دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان قاعدگی و پریود شدن می‌باشد.

دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

3- فشار خون و قلب

مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌های موجود در گل گاوزبان باعث بهبود گردش خون شده، فشار خون بالا را درمان کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

4- فواید گل گاو زبان برای پوست ، مو و ناخن

 جوشانده گل گاو زبان برای بهبود وضعیت مو، ناخن و پوست تاثیر فراوانی دارد. عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش‌های پوستی به کار می‌رود. افشره برگ گل گاوزبان را می‌توان با مقدار مساوی آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش‌های عصبی روی پوست مالید.

دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

5- استرس، اضطراب و افسردگی

گل گاوزبان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت اعصاب است و به دلیل خواص شادی آور و آرام بخش طبیعی که دارد به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.
تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاوزبان به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، می‌تواند، بی‌خوابی شبانه را درمان کند. در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای درمان وسواس در افراد استفاده می‌شود.

دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

6- کلیه

گل گاوزبان به دلیل خواص ادرار آور طبیعی که دارد، به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم زدایی بدن و به ویژه کلیه‌ها محسوب می‌شود؛ دمنوش گل گاوزبان به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می‌کند و برای رفع بی اختیاری ادراری مفید می‌باشد.

دمنوش گل گاو زبان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

موارد احتیاط در مصرف گل گاوزبان

داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند. به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می‌دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می‌خواهند، گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند. 
مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می‌شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می‌برد و آن را تعدیل می‌کند. همان طور که می‌دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می‌شوند، توصیه می‌شود گل گاوزبان مصرف کنند. در حالی که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می‌شوند. پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند. گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است.
مصرف بیش از 5 روز مداوم این گیاه ممکن است باعث بروز عادت ماهانه شود؛ بنابراین پس از 5 روز استفاده از آن در صورت نیاز، 3 روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.
نکته‌ی دیگری که باید متذکر شد این است که معمولاً با گل گاوزبان، سنبل‌الطیب نیز مصرف می‌شود. باید بدانید که مصرف زیاد سنبل‌الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می‌تواند باعث مسمومیت شود.
مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل: ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.  

نحوه ی تهیه دمنوش گل گاوزبان در خانه :

محصولات موجود در سایت عطاری برای میگرن:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *